Inte Wolf Hall

Beyond Black by Hilary Mantel

Vilken bok? Beyond Black av Hilary Mantel

Var har jag fått tag på den? Inhandlad från nätbokhandel.

Vad handlar boken om? Alison är ett medium som får kontakt med folk som avlidit. Colette är hennes assistent. Men det funkar inte alltid så bra mellan dem, och borde inte Alison göra något åt sin övervikt och åt sin spirit guide? Kunde hon inte få en bättre guide än en liten småtjuv med avbrutna ben som mest är intresserad av att inkassera skulder?

Vad tycker jag? Det var ju lite otippat att det inte blev Wolf Hall som jag läste först av Hilary Mantel. Men det här lät osannolikt, ett överviktigt medium med otrevlig anderådgivare och problem med sitt förflutna. Och det är också bra, men kanske inte så som jag väntat mig. Jag läser trollbunden flera sidor om trädgårdsskjul, hundkapplöpningar och spådomar. Om ”moderskapet glädje”, prinsessan Diana och smörgåsar som försvinner i natten. Boken lämpar sig bäst om man har tid att läsa långa stunder i sträck, det var allt bra tänkt att ha den som jullovsläsning.

Kommentera

