Lottens julenkät!

Lotten har gjort en enkät! Så trevligt!

Finns det någon speciell bok du önskar dig? Eller är du en sådan person som har en lång lista på böcker? Vilken står i så fall överst på listan? Och i vilket format önskar du få boken?

Jag önskar mig alltid böcker, och jag får väldigt få. Jag har förstått att det beror på att folk är rädda för att jag redan ska ha läst boken ifall de ger mig en bok till julklapp. Men för mig skulle det inte spela så stor roll, alltid hittar jag någon användning för en bok i alla fall. I alla händelser så har jag inhandlat en bok till mig som jag tänkt att jag ska läsa i jul: Beyond Black av Hilary Mantel. Annars, diktsamlingar, det är underbart och något jag sällan köper till mig själv.

Jag är alltså inte kinkig när det gäller vilken bok jag skulle få, men däremot vill jag nog helst ha en fysisk bok, inte en e-bok.

Finns det något annat bok/läsrelaterat som du önskar dig?

Tid. Massor med tid att läsa. Men istället har jag gått och ställt till det så att jag kommer att ha väldigt mycket mindre lästid nästa år, jag börjar nämligen på ett nytt jobb, och för första gången på länge blir det heltidsjobb.

Nu är det här innan jul och man vet ju aldrig vem som läser bloggen – men finns det någon bok du kommer att ge bort i år? Eller finns det någon du skulle vilja tipsa om?

Jo, jag ger gärna bort böcker oavsett om mottagaren vill ha böcker eller ej.. Jag kan ju nämna att pepparkakspojkarna kommer att få den senaste av Gregs dagböcker, och den sista delen i trilogin om Wondla. Författare Jeff Kinney och Tony DiTerlizzi.

Har du planerat din julläsning, eller får det bli som det kommer?

Jag har lånat en hel hög böcker från biblioteket, för att inte bli utan läsbart, men den enda boken jag planerat för är den ovan nämnda Hilary Mantel-boken.

Det sägs att julen inte bara innebär läsande (vem sprider sådana rykten?) – vilken jultradition är viktigast för dig? Eller är det skönast att inte följa några traditioner alls?

Jag kan gå med på att avstå från allt utom julgranen. Och den ska vara en riktig gran, hämtad ur föräldrarnas skog. OCH den ska vara totalt överlastad med pynt, gärna sånt som pepparkakspojkarna gjort när de var små.

Knäck, kola, ischoklad, mintkyssar, skumtomtar… – är det något julgodis som du inte kan motstå?

Av någon anledning smakar Fazers Gröna Kulor bara gott kring jul. Så jag svarar dem.

Har ni gran eller skippar ni det? Plast eller äkta vara?

Se mitt svar under ”vilken tradition är viktigast”.

Finns det något som du gärna gör under julen som du ser extra mycket fram mot?

Julen ger orsak till att hälsa på sådana människor som man annars inte kommer sig för att hälsa på, det är bra. Annars är det nog det där att läsa i skenet av julgransljusen som är min favorit.

christmas-bells-2

 

 

 

2 thoughts on “Lottens julenkät!”

  1. Kul att läsa dina svar.
    Fazers gröna kulor – det var ett barndomsminne det! Hade helt glömt dem😉
    Diktsamlingar är ju en riktigt bra idé som julklapp. Jag sörjer lite att jag inte läst lyrik på så länge, det gjorde jag mycket förr. Kanske något att tänka på framöver.
    Det är så skoj att läsa vad andra ska ge sina barn som är yngre än våra, jag saknar att ge barnböcker. Numera är det vuxenböcker eller ”unga vuxna” som gäller. Kul det också, men lite nostalgisk blir man…

    1. Jag kan förstå längtan att få handla barnböcker, ibland ser man så fina bilderböcker men måste konstatera att man inte har någon som läser dem. Förstås någon gudson och guddotter, men de växer också med fart.

Kommentera

