Färjan

Färjan

Den här boken har jag ju också läst ut och nästan glömt att blogga om.

Vilken bok? Färjan av Mats Strandberg

Var har jag fått tag på den? Lånad från biblioteket.

Vad handlar boken om? Blodbad på Sverigebåten. Eller, Finlandsfärjan, säger visst somliga, dom på andra sidan vattnet.. Inte vilket blodbad som helst förresten, det är frågan om hungriga vampyrer.

Vad tycker jag? Låt mig för det första konstatera att jag hade alldeles rätt när jag skippade att läsa den här boken tidigare i höst, med tanke på att vi skulle åka färja då. Det lär bli svårt nog ändå. Kan hända vi flyger under överskådlig framtid. (Har författaren fått understöd av något flygbolag?) Emellanåt blir det lite för mycket blod, kroppsvätskor och löst flygande kroppsdelar för mig. Men personerna är mycket bra och träffande beskrivna. Av vilket jag får känslan att jag borde närma mig Mats Strandberg mycket försiktigt om jag skulle möta honom, eller kanske ta en omväg för att inte möta honom, för att inte hamna som figur i någon bok.

2 reaktioner på ”Färjan

  1. Har ju hoppats att jag skulle hinna med denna varje månad sedan jag köpte den, men tiden räcker inte till riktigt. Tror du man blir rädd för alla färjor eller bara Finlandsfärjan (alternativt Sverigefärjan)? Nu ska jag inte ut och åka båt under överskådlig framtid, men man vet ju aldrig…

    1. Nu har jag åkt väldig lite andra slags stora färjor, så jag kan inte riktigt uttala mig om saken. Men skulle tro att det gäller alla som det finns buffetrestaurang, dansgolv och karaoke på..

Kommentera

