Bloggare för medmänsklighet: värm någon!

Det var ju självklart att jag ville vara med och sprida värme och medmänsklighet i Kulturkollos bloggstafett. Speciellt så här inför jul. Jag har tagit avstamp i ett av mina andra intressen, inte böcker och läsning, i det här inlägget, ett av mina nyfunna intressen (och något som jag, och många med mig, aldrig hade trott att jag skulle bli intresserad av).

child-clipart-9

Jag har stickat två par sockor, två mössor och en sjal som ser ut ungefär som de ska sedan jag plockade upp stickorna i vintras. (En och annan grej som kanske inte ser ut som den ska har det också blivit..)

Och det är ju härligt, och man blir varm och glad av sådant som man gör själv. Men sen då? När pepparkakspojkarna har sockor så det står ut genom öronen på dem? När dom inte längre blir varma och glada utan mer svettiga och obekväma?

Jo, då vet Knappmakerskan -http://knappmakerskan.blogspot.fi/- massor med människor som behöver värme. Sockor, mössor och halsdukar. Eller helt enkelt restgarnsrutor som tillsammans med andras ansträngningar blir till filtar.

FRONT 4

Knappmakerskan verkar här i Österbotten. Nu vet jag ju att flera som läser min blogg bor i Sverige. I Sverige finns åtminstone något som heter Hjälpstickan.

Det går dessutom alldeles utmärkt att sitta och lyssna på ljudbok medan du stickar. Annars får du ta och varva, här kommer en inspirationsbild från i höstas:

wpid-20150828_191058.jpg

Så där enkelt är det egentligen att vara medmänniska. Gör helt enkelt det du tycker är roligt, och dela med dig av det du gör. Sånt blir man varm av, både den som ger och den som får.

 

9 thoughts on “Bloggare för medmänsklighet: värm någon!”

  1. Vilken underbar tolkning av temat! Jag sitter här och småler för mig själv, ta fram stickorna ska jag dock inte göra för det finna andra som är bättre på just det.

Kommentera

