Boktolvan avklarad!

Moa Martinson – läst i januari 2015
Mhairi McFarlane- läst i maj 2015
Stuart Ayris- läst i mars 2015
Angela Carter – läst i januari 2015
Ben Aaronovitch- läst i december 2015
Cassandra Rose Clarke – läst i december 2015
Sarah Pinborough – läst i november 2015
Jim C Hines- läst i januari 2015
Laura Florand- läst i december 2015
Christin Ljungqvist – läst i juli 2015
Pauliina Rauhala- läst i maj 2015
Vilhelm Moberg – läst i juli 2015

Tack vare en spurt nu i december är också Boktolvan avklarad. Det var första året jag försökte mig på den här utmaningen, och om jag gör en boktolva år 2016 ska jag tänka på följade saker: 1. Det är absolut inte någon dum idé att sätta med författare som man råkar ha böcker olästa av i sin hylla. Annars också bör man tänka på att boken ska vara möjlig att få tag i, gärna från biblioteket. Nu blev det bokinköp för att få ihop tolv författare, och jag säger inte att det inte alls var meningen😉 , men ibland tillåter verkligen inte min ekonomi sånt. 2. Det bör vara mer alternativ på listan än de jag hade, kanske 24 författare. Då känns det inte så hemskt om man läser någon Boktolva-författare och avbryter. Livet är faktiskt för kort för att tvinga sig igenom böcker. Kristina Sandberg, det var troligen jag, inte du. Om jag försöker någon annan gång kanske jag tycker annorlunda, jag är en humörmänniska.

Dom här fyra förblev olästa:
Oliver Pötsch
Amy Sackville
Tana French
Kristina Sandberg

Kristina Sandberg stryks från nästa års lista, medan de övriga tre får plats där om jag gör en tolva. Speciellt Tana French, som jag verkligen inte förstår varför hon inte blev läst, jag har inte ens försökt läsa någon bok av henne fast det finns någon på biblioteket i grannstaden. De tre jag läste i december var faktiskt ganska exakt vad jag väntade mig, och jag väntade mig rätt mycket av Ben Aaronovitch till exempel, på grund av att den serien kom rekommenderad av en gammal vän vars boksmak jag brukar kunna lita på. Laura Florand, choklad och kärlek, ja, boken var ju kanske lite intetsägande annars, men choklad och kärlek, det går ju liksom inte att bortse från att sånt är bra. Och jag blev till och med överraskad av hur trevlig boken av Cassandra Rose Clarke var. Övriga nya favoriter jag upptäckte via denna utmaning var Christin Ljungqvist, Pauliina Rauhala och Mhairi McFarlane. Och visst kommer det att bli fler Moa Martinson-böcker, det har det redan blivit. Så på det sättet var listan himla lyckad, jag hade prickat in bra författare att bekanta mig med till största delen.

Bara att vänta på nytt år med nya utmaningar, då!

69721faafe2f1dc5bd378b2fad457383

 

4 thoughts on “Boktolvan avklarad!”

  1. Tana French gillar jag, nu mer. Tyckte inte om den första boken, Till skogs, men jag gav henne en chans till. Som hon tog🙂

    Håller precis på och läser sista boken i årets boktolva🙂

Kommentera

