The assassin’s curse

The Assassin's Curse by Cassandra Rose…

Vilken bok? The assassin’s curse av Cassandra Rose Clarke

Var har jag fått tag på den? Inhandlad från nätbokhandel.

Vad handlar boken om? Ananna rymmer från ett arrangerat äktenskap, varpå den tilltänkte brudgummens familj skickar en lönnmördare efter henne. Ananna blir inte dödad, men råkar aktivera en förbannelse som gör att hon och lönnmördaren blir bundna till varandra. Och vilka problem det ställer till med..

Vad tycker jag? Det är länge sen jag läst en bok av det här slaget. Kanske ända sedan jag läste Megan Whalen Turners böcker om Attolia, som börjar med ”The thief”. (Där noterar jag förresten en fjärde bok jag inte varit medveten om, ”A conspiracy of kings. Hej jultomten, jag sätter den också på önskelistan!) Förresten, serien om Graceling av Kristin Cashore hör också till de här böckerna, och Maria Turtschaninoffs bok Arra- Legender från Lavora. Alltså böcker som är high fantasy och där kvinnorna är aktiva och driver handlingen framåt och kan ta vara på sig själva, där det finns ett visst mått av kärlek med i spelet, men den kärleken inte är det enda som händer, tvärtom. Böcker som en person som inte ens är tonåring kan läsa med behållning men som lämpar sig lika väl för en kulturtant som närmar sig de 40. Jag sträckläste, efter att ha kikat lite fast jag egentligen läser annat just nu, och läste slut boken på en dag. Attans att jag inte förutsåg hur bra den skulle vara och hade beställt fortsättningen också, jag vill bara ha mer just nu.

Utmaningar: Härmed har jag faktiskt läst tolv av de författare jag var nyfiken på i Boktolvan. Lite sammanfattande tankar kommer i separat inlägg.

2 thoughts on “The assassin’s curse”

Kommentera

