Om Berlin (Tisdagsutmaning)

I avdelningen Sara Pepparkaka uttalar sig om saker hon inte har någon aning om, har vi kommit till Berlin. För att det är Berlin som Kulturkollo skriver om den här veckan, och alltså har sin tisdagsutmaning om.

Nej, jag har alltså aldrig varit i Berlin.

  1. Skriv om en bok eller om en film du gillar som utspelar sig i Berlin!

Först ska jag verkligen nämna en film- ”Good Bye Lenin”. Det måste antagligen ha varit en väldigt känd film, eftersom jag har sett den och dessutom minns den. Det är den om mamman som hamnar i koma strax innan murens fall, och sonen som när hon vaknar ur koman gör allt för att återskapa Östberlin, allt för att bespara mamman chocken det skulle vara att hela hennes värld försvunnit- då chocker enligt läkaren kommer att ta livet av henne.

När det gäller böcker blir det en faktabok.

Berlin : slutstriden 1945 by Antony Beevor

Jag läser gärna Antony Beevors historieböcker (historienörd här!), och de tycks speciellt handla om andra världskriget. Här är det alltså fråga om Berlin.

En annan bok som jag fann oväntat lätt att läsa, är Ensam i Berlin av Hans Fallada, och det äkta parets ensamma kamp mot nazismen mitt i krigets Berlin.

Alone in Berlin (Penguin Modern Classics) by…

Böcker jag SKULLE VILJA läsa om Berlin är till exempel Berlin Noir, serien om detektiven Bernie Günther där första boken börjar år 1936, av Philip Kerr, och Goodbye to Berlin av Christopher Isherwood.

2. Har du varit i Berlin? Vilken kulturell upplevelse får inte missas där? (eller, om du inte varit där: Vad skulle kunna få dig att åka dit? Vad längtar du efter?)

Jag har aldrig varit i Berlin, men skulle gärna fara dit. Förstås, det finns få ställen jag INTE skulle vilja fara till, nyfiken som en katt är jag, kattmänniska som jag är. Och jag skulle gå omkring och se på andra världskrigs-minnesmärken, resterna av Berlinmuren, och alla andra minnesmärken som finns. Det är kanske inte så originellt.. Det som skulle vara mest exotiskt för en lantis som jag skulle ändå vara storstaden i sig, att bara gå omkring och titta på den.

8 thoughts on “Om Berlin (Tisdagsutmaning)”

  1. Jag känner också att det är så väldigt få ställen som jag inte vill åka till. Därför blir det ju svårt att motivera varför man vill åka någonstans. Man skulle kunna bara säga ”För att jag vill. Och kan.”

  2. åk till Berlin, vetja! det håller ju på att bli kulturellt inneställe igen. jag blev väldigt nyfiken på den trevliga avdelningen ”Sara Pepparkaka uttalar sig om saker hon inte har någon aning om”. vad finns det mera på avdelningen?

Kommentera

