Det som inte dödar oss

The Girl in the Spider's Web by David…

Vilken bok? Det som inte dödar oss av David Lagercrantz.

Var har jag fått tag på den? Köpt i bokhandel. (Säg inget, men någon kommer att få denna till julklapp..)

Vad handlar boken om? För den som har missat saken, så är det här uppföljaren på Stieg Larssons Millenniumtrilogi. Lisbeth Salander finns alltså med, och journalisten Mikael Blomqvist samt övrig redaktion på tidskriften Millennium. Det rör sig om artificiell intelligens, och en person som är mycket duktig på den saken, som har råkat ut för skrupelfria personer.

Vad tycker jag? Det här var alltså bokcirkelns läsning i november. I det stora hela en rätt okej deckare. Jag började fundera på i hur stor utsträckning produktplacering förekommer i böcker, annars ser jag inte någon orsak till att i tid och otid nämna vilket märke saker och ting är. Vilket jag alltså reagerade på i boken. Vidare är det kanske inte optimalt att man ska läsa nästan 300 sidor innan man får en uppfattning ens om vad boken handlar om, men okej, mina läsmuskler är vältränade, och jag kan leva med det. Och nej, det här är inte ens litegrann lika de tre tidigare böckerna. Det väntade jag mig gudskelov inte heller.

Så här sa bokcirkeln om boken: Tre hade läst boken, en hade åtminstone pausat vid sidan 280 ungefär. Det var då vi konstaterade att allt vi andra mindes av boken, och det som vi tyckte boken handlade om, hade hänt efter sidan 280.. Ingen av oss tyckte att boken var särskilt snabbläst.

När jag nämnde mina tankar om produktplacering, kom det instämmande kommentarer, men ingen av de andra hade fäst sig vid det, så det kan ju hända att jag överreagerade.

Ingen tyckte att det här var årets bästa bok, även om ingen heller tyckte att den var riktigt usel. Alla som hade läst originalserien, hade föredragit de böckerna, och tyckte inte att den här boken riktigt kunde ses som en fortsättning på den serien. Vi var inte heller helt (eller alls) positiva till att det i slutet fanns öppna trådar, som kunde tänkas tyda på ännu en fortsättning. Däremot förekom tanken att andra skulle kunna tänkas uppskatta boken mer än vad vi gjort, och i vissa familjer lär denna bok nog förekomma i julklappssäcken.

4 thoughts on “Det som inte dödar oss”

Kommentera

