Adventsenkät

Johannas deckarhörna har en adventsläsningsenkät. En måndag i november med snöblandat regn- det är enkätdags det, om jag någonsin varit med om enkätdags.

Vilka böcker/ vilken bok är den bästa du har läst i höst?

”Fågelbarn” av Christin Ljungqvist var en upplevelse jag minns. Så jag svarar den. Fråga imorgon kanske jag svarar en annan bok.

Vilken är din favorit-julsång?

Typ alla. Nej, men Sylvias julvisa har en speciell plats i mitt hjärta. Här en version. https://youtu.be/N2ToOlOC3-8

Vilka böcker planerar du att läsa i december? Har du någon särskild läsning som får dig i julstämning?

Många jular har jag läst Dickens’ ”A Christmas Carol”. Kanske i år också, jag brukar få lust till det. Nu i december planerar jag annars åtminstone två julaktiga böcker, ”God Jul” av Jonas Karlsson och ”Christmas ever after” av Sarah Morgan.

God jul : en berättelseScreen Shot 2015-08-26 at 14.09.10

Önskar du dig någon särskild bok i julklapp av tomten, närstående eller dig själv?

Jodå, nästan alla böcker går bra! Kanske ”Röta” av Siri Pettersen, det skulle vara kul att fortsätta den serien. En bok på finska finns också på listan, ”Teemestarin kirja” av Emmi Itäranta. Den finns troligen inte på svenska, men på engelska heter den ”Memory of water” och handlar om en framtid där vatten blivit mycket sällsynt. Jag skulle också vilja läsa mer av författaren till förra årets mest skrämmande bok, Adam Nevill. Susanna Clarkes ”Jonathan Strange & Mr Norrell” är också en sån där bok som gick mig förbi men som jag tror jag skulle gilla att läsa.

Hårda eller mjuka paket? Vilket föredrar du?

Nu har jag förhandsinformation om att Tomten kommer att ha ett paket med en fin svart stickad tröja, och den ser jag jättemycket fram emot. Men annars föredrar jag hårda paket. Böcker är hårda paket, presentkort är också hårda paket. Chokladaskar blir hårda paket. Det finns så mycket fint som kan finnas i hårda paket. När det gäller mjuka paket vill jag faktiskt ha förhandsinformation och möjlighet att prova..

Om du skulle tipsa om en bok att ge bort i julklapp, vilken skulle det vara?

Det har kommit en till del av Gregs dagbok i höst, ”Helt ute” av Jeff Kinney. Det här som tips till alla föräldrar vars barn enbart eller nästan enbart läser Gregs dagböcker. Jag har förstått att vi är rätt många.

Glögg eller julmust, om du måste välja?

Glögg. Alla gånger glögg. Jag har aldrig utvecklat något förhållande till julmust.

Har du någon bok som du sparat för att läsa under eventuell julledighet?

Jag har ju dom två böckerna som jag har planerat in i december (se ovan), annars har jag inga planer.

Knäck eller Aladdinask?

Choklad alla gånger! (Dessutom lär ju choklad funka som medel mot depression, bra när det är snöblandat regn och november.)

Hur gör vi med julpyntet. Får tomtar och gran respass redan efter Annandagen eller plundrar vi på Tjugondagknut?

Ganska snabbt efter nyår åker julpyntet ut, gradvis, lite på samma sätt som det kom in. Julgranen finns dock inte kvar efter Tjugondagen. Den åker ut redan vid nyår om den barrar, men om inte, så kan den alltså få vara kvar lite längre. Julgardinerna kan dock finnas kvar länge, men det beror på att mina julgardiner hittills inte varit väldigt jul-juliga. Nu har jag dock nya julgardiner i vardagsrummet, och dom har lite granar på, så dom får jag nog lov att ta bort fortare än jag brukar.

 

 

 

3 thoughts on “Adventsenkät”

Kommentera

