Kvinnoalfabetet – O

Skärmklipp 2015-11-26 16.07.45

Alfabetet tuffar vidare, idag är det bokstaven O i Enligt Os kvinnoalfabet.

Vilken litterär kvinna med för- eller efternamn på O är betydelsefull för dig?

Här svarar jag Vibeke Olsson. Jag trodde att jag blivit förflyttad till antikens Rom när jag läste om slavinnan Sabina, och böckerna om Bricken på Svartvik är lika lysande. Vilket påminner mig. Jag har ju inte läst Glödens färger än. Det borde jag göra snart.

Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på O vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

Jag såg på TV igår (en händelse i sig..) Det handlade om hur REM’s sång Losing my religion blev till. Sinead O’Connor hade tydligen varit en inspirationskälla. Därför kom jag att tänka på henne nu, och hur mycket jag gillade henne då, under Nothing compares to you-tiden. Hon gör ju musik än, men har liksom fallit utanför mitt blickfång.

Vilket kulturellt verk på O som gjorts av en kvinna och/eller handlar om en kvinna tycker du mycket om? Det kan vara en bok, en film, en sång, en dikt, en tavla, en pjäs, en musikal eller något annat. Kravet är att det är en kvinna som står i centrum.

Odinsbarn av Siri Pettersen ligger fortfarande i närminnet, fantasyboken om Hirka, en människa i trollens värld. Jag ska nog fortsätta läsa den serien, det finns inte mycket som går upp emot välskriven fantasy!

Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på O har du ännu inte utforskat?

En för mig mer okänd irländsk poet var Mary Devenport O’Neill. Jag gillar ju dikter, speciellt höstdikter, hon har skrivit en fin sån:

Undisturbed by Leaves

That year the leaves came early and stayed on,
‘Twas late November when the trees were bare,
And while I waited for that small despair
That comes before one can give in to Winter
A whisper came instead – ‘Now that they’re gone.

’Two years I’m peering through
And wondering if I’ll find
What business in the background of my mind
There was to do
In that bare season
Undisturbed by leaves.

cropped-Mary-Devenport-ONeill-Signature

13 thoughts on “Kvinnoalfabetet – O”

Kommentera

