En smakbit ur: Det som inte dödar oss

M4_3d_220

Den här boken hade jag nästan helt bestämt mig för att inte läsa. I alla fall skulle jag inte läsa den nu, utan kanske om något år. Jag är alltså lite ambivalent till tanken att en annan  författare fortsätter på någon författares serie. Den enda erfarenhet jag egentligen har av den saken hittills är Eoin Colfers ”And another thing” som ska vara en fortsättning på böckerna i Liftarens guide till galaxen. Den boken var okej, men den var inte en Liftarbok. Tyckte jag. Sannolikheten är stor att jag kommer att tycka lika om den här.

Men i bokcirkeln bestämde vi oss för att den här boken är vår nästa gemensamma. Och bokcirklar är till för att man ska läsa sånt man inte annars skulle ha gjort. Nu läser jag den alltså.

Smakbiten kommer från s 84.

Sedan tog hon upp sin Blackphone och ringde Frans Balder. Om och om igen ringde hon. Inte bara för att varna honom och se till att han genast flyttade till en säker plats utan för att hon plötsligt fick lust att tala med honom, och få reda på vad han menat med de där orden:
”De senaste dagarna har jag drömt om en ny sorts liv.”

33f52-6473057481_ce462009e6_o

Det är norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten som samlar smakbitar varje söndag. Alla får vara med, det enda man ska tänka på är att smakbiten inte ska vara för avslöjande.

38 thoughts on “En smakbit ur: Det som inte dödar oss”

  1. Jag har inte ens läst hela Milleniumtrilogin än, har bara läst den första. Det måste nog åtgärdas🙂. Förstår dock din inställning till boken!

  2. Jeg vet enda ikke om jeg vil lese denne … Har lest Milleniumstriologien og likte de veldig godt. Kanskje en gang? Takk for smakebit!

  3. Jag var inte så överdrivet förtjust i Milleniumtrilogin (har faktiskt inte läst tredje boken ännu, även om jag har tänkt göra det), så jag hoppar nog den här. Tack för smakbiten!

  4. Känner igen mig i den där tveksamheten, men eftersom det är just David Lagercrantz som författat, kan jag faktiskt tänka mig läsa denna. Tack för smakbit!

Kommentera

