Landsbygdsskildringar- en tisdagsutmaning på onsdag.

Hos Kulturkollo handlar veckan om landsbygdsskildringar. Det finns faktiskt två alternativa frågor i tisdagsutmaningen.

Jag får väl räknas som superlantis. Jag bor nu i byn där jag föddes -även om livet nog innefattat längre perioder annanstans. I lågstadiet hade jag tre klasskompisar. Mina söner, som förstås går i min gamla lågstadieskola, har eller hade sju respektive fem klasskompisar. Den skolan är nu i princip indragen, men kommer på grund av tekniska orsaker att existera ännu ett eller två år. Här finns ingen kollektivtrafik förutom skolbussen. Här finns ingen bank, butik, post, apotek eller något bibliotek eller så. Det som finns är en lunchrestaurang/grill/kafé – kombination. Där du får mat när du inte kokar själv kort sagt. Dessutom faktiskt rätt många mindre företag (vars personal förstås äter på lunchrestaurangen..). Nu kan det ju låta lite ödsligt, men orsaken till att det inte finns så mycket service är att vägen in till den lilla staden/kommunens centrum inte är så himla lång- men vi är rätt beroende av våra bilar här.

Finns det en skildring av din egen hembygd som du gillar (eller inte)?

Alltså, det här har jag funderat mycket på. För det finns ju inte direkt någon bra skildring av min by, inte ens av den idylliska lilla staden här nära. Jag påpekar härmed för alla nuvarande eller blivande författare: här finns den perfekta bakgrunden för till exempel en mysdeckare, någon form av historisk fiktion, eller för det mesta faktiskt! Till och med några spöken lär finnas. Okej, ett pulserande storstadsliv lär du ju inte hitta här då, men annars tycker jag det borde finnas en uppsjö av böcker som utspelar sig här- men dom finns inte.. Allvarligt, jag har till och med ett par förslag på ställen där något lik kunde påträffas, ifall du vill skriva deckare men inte har alla idéer klara.

Bild lånad från turistbyråns facebooksida.

Det som finns som utspelar sig i vår lilla stad är en barnbok, ”Tomat på nolltid” av Siv Bergman. Dessutom två böcker där man besöker Kristinestad lite kort, ”Jag har väntat på dig” av Sara Razai och ”Myndlingen” av Sara Medberg. (Två sinsemellan mycket olika böcker, den första en skildring av en småstadstjejs möte med en värld hon inte vetat något om, den som invandrare lever i, den andra boken en historisk romance där huvudpersonen ärligt sagt kunde ha befunnit sig lite varsomhelst, men där det ändå sades att hon bodde i en herrgård lite utanför Kristinestad. )

Vilken är din favorit bland landsbygdsskildringar? Vilken film, bok, tavla, tv-serie eller vad det nu kan vara har gett dig en ny, eller en fördjupad, känsla för landsbygden? Berätta gärna också hur och varför.

Här har jag inte ett lika klart svar. Men jag har gillat Carin Hjulströms bok ”Finns inte på kartan”. Det stället lät lite som här..

10 thoughts on “Landsbygdsskildringar- en tisdagsutmaning på onsdag.”

  1. Vi var fem i klassen i sexan (några fler, kanske åtta som mest, i lågstadiet, men flera flyttade…) så jag förstår också vilken sorts samhälle du bor i. Själv har jag flyttat runt och nu landat ca tio mil från det ställe där jag växte upp🙂 Bra att du kan tipsa framtida författare om likgömslen tycker jag, kanske ska du skriva boken själv?

Kommentera

