Det är inte jag, det är du.

Det är inte jag, det är du

Vilken bok? Det är inte jag, det är du av Mhairi McFarlane.

Var har jag fått tag på den? Köpt på bokmässan i Göteborg. Med dedikation!!

Vad handlar boken om? Från baksidan: ”Så här gick det till: Jag friade. Paul sa ja. Sedan tog livet en helt annan vändning.” Kort, gott och precis vad boken handlar om. Paul är inte så väldigt entusiastisk när Delia friar. Det visar sig snabbt varför. Delia säger upp sig från jobbet, flyttar in med en väninna i London och befinner sig plötsligt i ett liv hon aldrig trodde skulle vara hennes.

Vad tycker jag? Precis som baksidestexten är mycket kortfattad, men exakt, är det i det här fallet precis på pricken att ha en blurb av Marian Keyes på pärmen. I högre grad än de tidigare två böckerna jag läst av Mhairi McFarlane, är det här klassisk chicklit, sån som Marian Keyes skrev alldeles i början av sin författarkarriär. Det finns till och med drag av Bridget Jones, urtypen för alla chicklithjältinnor (de böckerna skrevs förresten av Helen Fielding), i huvudpersonen. En pigg, glad bok som passar bra att läsa i november.

Kommentera

