Charm

Charm by Sarah Pinborough

Vilken bok? Charm av Sarah Pinborough.

Var har jag fått tag på den? Fått via Bookmooch.

Vad handlar boken om? Det här är en alternativsaga om Askungen. Askungen är inte riktigt så god som i originalet och styvmodern inte alls så elak, det bor ett troll under en bro (tänk bockarna Bruse), Askungen är faktiskt rätt förtjust i åtminstone sin ena styvsyster, Drömprinsen är kanske inte ett så bra kap som man kunde tro, det försvinner barn i skogen och om de kommer tillbaka berättar de förvirrade historier om hus gjorda av godis, och jägaren från Snövit är faktiskt den enda som vet vad som egentligen pågår.

Vad tycker jag?  En förtjusande blandning av en rad klassiska sagor. Jag gillar verkligen omskrivna sagor av alla slag! Pluspoäng för att boken betonar att följa sin innersta röst istället för att göra det förväntade, och att man kan omvärdera sina drömmar om man själv eller människor man bryr sig om inte mår bra av dem. Grundidén är ju inte så originell, men som sagt, berättelser som utgår från sagor eller leker med sagostereotyper är ett av mitt favoritområden.

Utmaningar: Ja, den här boken passar faktiskt till en utmaning, nämligen Boktolvan. Och skönt att få en bok till den utmaningen, det var längesen. Det här är bok nummer nio. Jag borde alltså bekanta mig med tre författare till på den här listan för att klara utmaningen. Jag hade tänkt listan med författare att bekanta sig med som en utgångspunkt för årets bokinköp, men det har inte funnits utrymmen för inköp av så många nya böcker i år. Jag har läst nästan alla av författarna som jag fått tag på böcker av via biblioteket (utom en som jag avbröt, och en vars bok faktiskt borde finnas i grannstadens bibliotek men som jag av någon orsak inte lånat än- men det lär bli snart), via Bookmooch, eller annars kunnat få fram. Om det blir någon sån här utmaning nästa år är det två saker jag ska tänka på. Dels att jag ska ha en längre lista att välja från, och dels ska inte en så stor del vara författare som det är osannolikt att de ska finnas på biblioteket, hur gärna jag än vill bekanta mig med dem. Så pass galen är jag ju nog att jag lär köpa åtminstone ett par böcker för att klara den här utmaningen. Det är november nu, och rätt osannolikt att jag kommer över böcker till utmaningen på annat sätt innan året tar slut. Å andra sidan, en liten förtida julklapp till mig själv lär sitta fint!

6 reaktioner på ”Charm

Kommentera

