Tematrio: känslomässigt jobbiga böcker

Oerhört intressant fråga i Tematrion den här veckan: Berätta om tre böcker som varit känslomässigt jobbiga att läsa!

Jag är absolut bergsäker på vad jag vill ha som bok nummer ett i min trio. Nu, när jag börjar på mitt inlägg, har jag inte direkt någon uppfattning om vad som blir bok två eller tre..

The Fault in Our Stars by John Green

”The fault in our stars” av John Green. I flera år efter att jag hade cancer har jag undvikit all slags påminnelse om c-sjukdomen. Rosa oktober är fortfarande ganska plågsam, även om det väl görs med ett gott syfte. Den här boken blev rekommenderad. Och jag tänkte att jag måste förr eller senare se också det här i vitögat. Jag älskade boken, men den var inte lätt för mig att läsa. Däremot var det säkert bra för mig att läsa, eftersom jag efter den här har klarat av att läsa fler böcker där c-sjukdomen förekommer. Till och med ”I kroppen min” av Kristian Gidlund.

Here's Looking At You by Mhairi…

”Here’s looking at you” av Mhairi McFarlane. Ännu en bok om saker som jag behandlat emotionellt genom att läsa. För den som inte blivit mobbad, är väl det här en smårolig och lite romantisk bok. För mig var den det, och sen var den också ganska träffsäkra (för mig) beskrivningar av att vara ”en-som-blev-mobbad-i-skolan”.

Me Before You by Jojo Moyes

”Livet efter dig” av Jojo Moyes. Okej, den här handlar inte om upplevelser som kommer lika nära som den två andra, och är väl på något sätt det svagaste kortet i min trio den här veckan då det gäller det känslomässigt jobbiga (FÖR MIG, det här är ju en personlig sak), men all den långa tid jag har tillbringar med att tycka illa om slutet tyder ju ändå på att någon slags bearbetning behövs/behövdes. Och nu, en lång lång tid efter att jag läst boken, då jag kommit till den punkten att jag kan acceptera hur den här boken slutade, finns en fortsättning.. Nej, jag har inte bestämt mig för om jag ska läsa den.

10 thoughts on “Tematrio: känslomässigt jobbiga böcker”

  1. John Greens bok gråter man floder när man läser. Livet efter dig och några andra böcker av Jojo Moyes står och väntar i min bokhylla.

Kommentera

