Läst i oktober

Eleanor & Park av Rainbow Rowell
Odödlig av S J Bolton
Brev från Senegal av Mariama Bâ
Mörkrets demoner: Ondskan vaknar av Kami Garcia
Av skuggor märkt av Marianne Cederwall
War horse av Michael Morpugno
Bön för Tjernobyl av Svetlana Aleksijevitj
Vinterfolket av Jennifer McMahon
Fågelbarn av Christin Ljungqvist
Monstrumologen av Rick Yancey
Livet enligt Fikry av Gabrielle Zevin

11 lästa böcker i oktober. Det är inte dåligt. Och tänk, ingen av dem är på engelska (inte War horse heller trots titeln)- jag minns inte ens när det här skulle ha hänt sist. En annan anmärkningsvärt sak är att bara 5 st är lånade från biblioteket, alltså under hälften. Till det här har nog bokmässan bidragit.

Hur gick det med min Halloweenläsning då? Att bara läsa hemskheter i oktober? Rätt bra ändå. ”Livet enligt Fikry” kan väl inte räknas till hemskheter, inte heller ”Brev från Senegal” eller ”Eleanor & Park”.. ”War horse” är lite för snäll också tror jag, och ”Av skuggor märkt” är mer feelgood än deckare, så den är åtminstone ett gränsfall.. Men annars- ”Bön för Tjernobyl” är minsann skrämmande, även om genren är något annat än skräck eller thriller, så den räknas absolut, likaså övriga lästa.

vampyr

Min FN-utmaning fick två tillägg i oktober, Senegal och Vitryssland är nu kryssade från listan i och med ”Brev från Senegal av Mariama Bâ och ”Bön för Tjernobyl” av Svetlana Aleksijevitj.

Jag bestämde mig för att vara med i en utmaning i november, en utmaning att läsa minst 30 s skönlitteratur varje dag i hela november. Om det skulle vara i genomsnitt skulle det inte vara en utmaning för mig, men man kan inte räkna medeltal, utan grejen är att läsa något varje dag. Det gör jag inte alltid, jag läser mera i stora ryck, väldigt mycket när jag en gång läser, men inte nödvändigtvis varje dag. Så det ska bli spännade att se hur det lyckas.

Så. November då. Den månad jag tycker sämst om på hela året. Jag förutser mycket romantisk feelgoodläsning för att väga upp mörkret utanför fönstret. Och så förutser jag svårigheter att ta sig ur sängen..

1533725_10152012742933197_1294803745_n

4 thoughts on “Läst i oktober”

  1. ”Skitbra” och ”inte dåligt” kan kanske definieras som att ha samma betydelse här, men ”skitbra” låter utan vidare bättre. (Förlåt, jag skriver annars ”vetenskap” idag..)

Kommentera

