Hittat djupt i gömmorna på biblioteket: Brev från Senegal

Vilken bok? Brev från Senegal av Mariama Bâ.

Var har jag fått tag på den? Jag hittade den under min praktikperiod i biblioteket, då jag grävde i magasin och lager.. Den fick ändå vänta på att jag skulle låna och läsa ända tills nu.

Vad handlar boken om? Ramatoulaye skriver ett brev till sin vän Aïssatou. Det blir ett långt brev, och i brevet ryms allt som väninnorna varit med om.

Vad tycker jag? Det här var skrivet på ett riktigt vackert språk, det vill säga, det här måste vara en väldigt bra översättning. Sedan är det en bra beskrivning av ett liv och äktenskap, när man som Ramatoulaye plötsligt får tampas med en andra fru som är en av ens dotters väninnor. Det är nog ändå bättre att män med ålderskris skaffar sig motorcykel, än att de skaffar sig en ny ung fru.. Det är en mycket bra beskrivning av hur man får försöka fortsätta leva sitt liv med värdighet trots allt, hur man får omvärdera till och med det som man trodde var tillvarons grundpelare, och hittar nya saker att vara glad åt. Jag visste inte vad jag skulle vänta mig, och hade tänkt härda ut med boken oavsett för att kunna kryssa av Senegal i min FN-utmaning, men det gick lekande lätt att läsa denna.

Utmaningar: Det här blir boken som representerar Senegal i min FN-utmaning.

Kommentera

