FN-utmaning

Det är FN-dagen idag, och jag tänkte passa på att berätta lite om min FN-utmaning! Det här är min evighetsutmaning, och den fick sin början på den tiden jag inte ännu skrev någon blogg. Jag var med i ett bokinspirerat julklappsutbyte, det var lottdragning, och alla som var med fick en person att handla en valfri bok till, slå in och ge boken till julklapp till den här personen. Om man ville fick man skriva lite om sig själv, vad man gillade för böcker eller genrer eller så, men man måste dels inte säga nåt om vilka slags böcker man helst läste, och dels måste den som handlade julklappsboken inte beakta önskemålen. Grejen var att man skulle få en riktig överraskningsbok till jul. Jag minns faktiskt inte vilken bok jag gav bort som julklapp, men jag minns vilken bok jag fick.

Persepolis: The Story of a Childhood by…

Det var Marjane Satrapis graphic novel Persepolis. Jag hade inte läst serier i vuxen ålder, och jag hade sällan eller aldrig läst en bok från Iran. Boken fick mig alltså att inse hur mycket jag hade kvar att upptäcka i bokvärlden. Jag fattade där och då ett beslut att läsa åtminstone en bok från alla jordens länder. När jag funderade närmare på saken kom jag fram till att författaren helst ska vara född i landet, och också ha levt där någon tid i vuxen ålder. (Det här kriteriet händer det dock att jag avviker från). Definitionen på ”alla världens länder” fick så bli alla medlemsstater i FN.

Länk till alla böcker jag läst för utmaningen hittills.

Det här är alltså mitt sätt att ta reda på mer om världen runt omkring. Det går inte snabbt. Men varje år läser jag några böcker för den här utmaningen.

school-clipart-2

2 thoughts on “FN-utmaning”

Kommentera

