Mörkrets demoner: Ondskan vaknar

Mörkrets demoner. Bok 1, Ondskan vaknar

Vilken bok? Mörkrets demoner: Ondskan vaknar av Kami Garcia.

Var har jag fått tag på den? I presentpåsen på Kulturkollos fantasymingel på bokmässan.

Vad handlar boken om? Kennedy Waters mamma dör. Det är ett spöke som dödar henne. Två killar som hör till Den svarta duvans legion kommer och förklarar det här för Kennedy och då sticker hon iväg med dem. (Kanske märks det att jag tycker det här förklarades lite ..kortfattat. Jag skulle INTE ha följt med två okända killar som plötsligt dyker upp och förklarar att alla andra har fel och att min mamma blev dödad av ett spöke. Oavsett hur snygga de var.) Och så börjar det jagas spöken och onda andar.

Vad tycker jag? På plussidan kommer: det är snabbläst och snyggt genomförd action. Rätt läskiga spöken för en ungdomsbok. På minussidan kommer: jag HAR läst böcker där tjejen har svårt att bestämma sig för en av två killar. Ibland är det snyggt genomfört (Cassandra Clare: The infernal devices är ett exempel). Ibland är det inte lika bra. Här saknar jag samspelet, tiden, för att bygga upp relationen till antingen den ena killen eller båda, men helst NÅGON av dem. Jag har läst böcker där huvudpersonerna BARA VET vem som är Den Rätte, utan samtal eller blickar eller nån form av interaktion. Jag är ändå en rätt erfaren romanceläsare. Men sällan följer ens romancehjältinnor med två killar pang bom när hon knappt hunnit träffa dem, och sen mer eller mindre glömmer hon bort dem tills hon blir instängd bakom fastspikad öppning i trångt källarutrymme, när hon kastar sig i den enes armar. Och detta enda ömma ögonblick verkar sen vara tillräckligt för hela livet..

Men- titeln i alla fall passar ju ypperligt till månadens tema. Nu är det ju då YA, så jag blir inte så värst skrämd. Eller, jag är väl inte så lättskrämd. Men riktigt hyfsade spöken och onda andar får jag säga. Relationerna -njaa, spöken och action- ja!

Kommentera

