Kvinnoalfabetet – J

Skärmklipp 2015-10-22 15.20.55

Här kommer veckans kvinnor till Enligt O:s alfabet!

  1. Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på J.

Jag tar Tove Jansson. Jag tar definitivt Tove Jansson. ”Hösvisa” fyller förresten femtio år i år, den har hon skrivit texten till.

2. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på J vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

Freedom’s just another word for nothing left to lose.. Janis Joplin!!

3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på J som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.

Alltså, det har ju varit musik hittills denna vecka, vi kör vidare på det tycker jag. Amanda Jenssen sjunger vackert. Här ur Idol 2007.

4. Vilken kvinna med för- eller efternamn på J är du nyfiken på, men ännu inte upptäckt?

Det finns en finländsk poet som heter Helvi Juvonen. En del av hennes dikter har blivit översatta till svenska, och av de här dikterna har en fastnat i min anteckningsbok:

Jag ger

Ur mitt hjärtas skattkammare
av mitt livs rikedom ger jag
hälften stolt i din hand.

Du får decenniers brist på sömn
tomma ord och ett förakt
som ord ej kan beskriva.

Jag ger dig alla förbrända tuvor,
alla stenar, alla kinders fåror,
den branta vägen som ett knivhugg i bröstet.

Tillräckligt tung, den han du får i din.
Allting fick du, orkar dock ännu.
Varför är nu motlutsbacken vacker?

Men den här dikten är allt jag läst av henne. Visst vill jag läsa mer.

20 thoughts on “Kvinnoalfabetet – J”

  1. Naturligtvis väljer du Tove Jansson, något annat hade ju faktiskt varit otänkbart. Och det gläder mig att Amanda Jenssen får vara med hos dig också🙂

Kommentera

