War horse

War Horse by Michael Morpurgo

Vilken bok? War horse av Michael Morpurgo.

Var har jag fått tag på den? Lånade på biblioteket, ena sonen läste om första världskriget i historia, så jag tänkte att han kanske skulle vara intresserad av lite andra synvinklar är det som stod i läroboken. Det gick väl så där. Det blev nu så att det var jag som läste den.

Vad handlar boken om? Det här är boken om hästen Joey och hans ägare Albert. De skiljs åt av första världskriget, men träffas igen.

Vad tycker jag? Alltså, ja, jo. Det är en väldigt tillrättalagd historia det här. Men att jag tycket så beror säkert åtminstone delvis på att jag är i fel ålderskategori, och dessutom aldrig varit någon större hästentusiast. Inte är den helt utan förtjänster, och jag kan se att filmen som tydligen gjorts på basis av den här boken kunde vara en snygg historia med dramatiska bilder. Men, ja, jag smälter inte.

Kanske den passar lite in på mitt allmänna hemskhetstema, första världskriget var ju inte någon promenad i parken får jag väl säga, men den här boken är nog för ..tillrättalagd för att riktigt passa in i månadstemat.

4 thoughts on “War horse”

Kommentera

