Bön för Tjernobyl.

Pärmbild

Vilken bok? Bön för Tjernobyl. En framtidskrönika av Svetlana Aleksijevitj.

Var har jag fått tag på den? Lånad från bilioteket.

Vad handlar boken om? Det är en reportagebok så som Svetlana Aleksijevitj skriver dem. Där hon talar med människorna, och inte funderar så mycket på de stora sakerna, mer på de små. Hur det kändes att tvingas lämna sitt hus, sitt hem och sina husdjur. Och vad man skulle använda för saker då när myndigheterna sa att man inte fick använda de saker man hade, men det inte fanns några andra saker. Människorna intervjuades när det gått tio är sedan kärnkraftsolyckan i Tjernobyl.

Vad tycker jag?  Jag tycker att ”Bön för Tjernobyl” passar alldeles utmärkt väl in i min ”hemska” oktober, fast det inte handlar om spöken eller sånt. Det är istället full verklighet, och det gör boken ännu mera skrämmande.

Jag har inte reagerat på att Svetlana Aleksijevitj är vitryska tidigare, och har alltså inte kryssat av Vitryssland i min FN-utmaning fast jag redan läst två av hennes böcker. Tredje gången gillt, heter det väl, och äntligen en bok som kan räknas till någon av utmaningarna jag har.

Kommentera

