Monstrumologen

Monstrumologen

Vilken bok? Monstrumologen av Rick Yancey

Var har jag fått tag på den? Recensionsexemplar från Modernista, tack så mycket!

Vad handlar boken om? Huvudpersonen är en monstrumologs assistent, Will Henry. Will Henry är en föräldralös pojke, vars far också brukade vara assistent åt monstrumologen Pellinore Warthrop men dog på grund av sitt jobb. Nu härjar monster i staden New Jerusalem, New England (sent 1800-tal), och monstrumologen och hans assistent ska försöka göra något åt det.

Vad tycker jag? Först, Lotten, den är INTE fristående, det är den första i en serie om monstrumologi. Men den hör alltså inte till ”The fifth wave”-serien av samma författare. Härav mitt misstag när jag svarade på din kommentar på smakbiten i söndags!

Okej. En stor del av boken var jag inte förtjust i. Det blir inte skrämmande för mig, bara mer och mindre äckligt- till exempel monstrumologens undersökningar av diverse döda monster. När jag tänker på saken, kan det bero på att i en stor del av boken försöker båda huvudpersonerna att visa så lite känslor som möjligt. Sen, plötsligt, alldeles i slutet, märker jag att jag hajar till och börjar läsa koncentrerat och ivrigt, och tycker att boken tagit slut alldeles för fort. Plötsligt ser man Will Henry och Pellinore Warthrop som personer, händelserna byter till en högre växel, och vid det här laget hade jag blivit en smula härdad mot kroppsdelar och -vätskor som flyger omkring. Mitt helhetsomdöme blir alltså .. blandat. Med underbart omslag.

2 reaktioner på ”Monstrumologen

Kommentera

