Bokhandlaren på den blåsiga ön

The Storied Life of A. J. Fikry by Gabrielle…

Vilken bok? Livet enligt Fikry av Gabrielle Zevin.

Var har jag fått tag på den? Lånad på biblioteket.

Vad handlar boken om? AJ Fikry har en bokhandel. Han är kanske inte världens bästa bokhandlare, men han är den enda som finns på den lilla ön. När han en dag hittar en baby i son bokhandel, förändras hans liv.

Vad tycker jag? Jo, ni vet det där med skräckläsning i oktober? Den här hör INTE dit. Till mitt försvar kan sägas att jag hade börjat på den här när jag bestämde mig för en temamånad. Och nej, jag kommer knappast att ENBART läsa skrämmande saker i oktober heller. Bokomslaget ser ju trevligt ut, eller hur? Men inte lika trevligt som den finskspråkiga versionen, vilket faktiskt var det som fick mig att läsa den här boken.. men så bekväm var jag nog att jag sökte upp den på svenska.

Tuulisen saaren kirjakauppias

Det blir ungefär ”Bokhandlaren på den blåsiga ön” om man översätter. Själva historien är inte så himla komplicerad, men den är mysig, och böcker om böcker går nästan alltid hem hos mig.

Kommentera

