Tematrio: kvinnor skriver om män

Nu vänder Lyrans Noblesser på temat från förra veckans tematrio, och söker denna vecka tre minnesvärda mansporträtt författade av kvinnor. Nu har jag en känsla av att jag borde svara Selma Lagerlöf här, under en tid i denna bloggs historia svarade jag alltid Selma Lagerlöf i mina tematrion.. men Lyran hade själv med Selma, så jag ska se vilka andra exempel jag kan tänkas hitta.

Ann Cleeves serie om Shetland har ju en manlig huvudperson, Jimmy Perez. Första boken i serien heter Svart som natten.

Raven black by Ann Cleeves

En bok om en soldat, Daniel,  som återvänder hem efter första världskriget med granatchock och problem med nerverna: The lie av Helen Dunmore.

The Lie by Helen Dunmore

Och sen en bok jag läste i september: Half bad- ondskans son av Sally Green. Här är det Nathan som är huvudpersonen, hälften svart häxa och hälften vit.

24 thoughts on “Tematrio: kvinnor skriver om män”

Kommentera

