Kvinnoalfabetet G

Skärmklipp 2015-10-01 12.23.05

Enligt O:s kvinnoalfabete fortsätter.

1. Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på G.

Jag kommer här att svara med en författare som för ett antal år sedan var en favorit, men som jag sedan nästan helt slutat läsa, nämligen Elizabeth George. Deckarserien om poliserna Lynley och Havers är bra. Det finns ingen orsak till att jag slutat läsa dem heller, det har bara blivit så. Kanske jag börjar läsa igen någon dag.

2. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på G vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

Inte-en-författare blir en sångerska med vacker röst- Macy Gray.

3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på G som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.

Linda Gillard. Det finns en orsak till att den här författaren kommer här och inte på favoritförfattare, fast hon helt klart skulle platsa där. Förutom att jag verkligen gillar det hon skriver, så beundrar jag henne för att hon berättade så öppet om sin cancer, och behandlingarna, och också hur svårt det var att börja skriva igen efter sjukdomen. Jag vet ju att efteråt funkade jag inte som jag gjorde innan. Det tröstar mig att det inte bara är jag.

4. Vilken kvinna med för- eller efternamn på G är du nyfiken på, men ännu inte upptäckt?

Jag känner att jag kunde vara intresserad av att läsa något av Masha Gessen. Det är bra med aktuella Rysslandsskildringar.

6 thoughts on “Kvinnoalfabetet G”

Kommentera

