Odinsbarn

Vilken bok? Odinsbarn av Siri Pettersen.

Var har jag fått tag på den? Lånad från grannstadens bibliotek.

Vad handlar boken om? Huvudpersonen är Hirka. Hon har ingen svans, fast hon lever i trollens värld där alla andra har svans. Hennes fosterfar hittar på en historia om att Hirkas svans blivit bortbiten av en varg. Men Hirka är alltså en människa, en mytisk varelse som man kanske inte ens tror på, men om dom finns är dom något att vara rädd för. När Hirka är 17 ska hon som alla andra genomgå en ceremoni för att visa hur bra hon kan ”famna”, något som alla kan. Men inte Hirka, för hon är ju en annan sort. Så vad ska hon göra? Och vad finns egentligen i centrum för den här världens tro och uppfattning?

Vad tycker jag? Det är ju ett sätt att berätta en historia, att vända saker och ting upp och ner, och absolut inget dåligt sätt. Det här är också high fantasy, inte urban fantasy. En viss del svärdsviftande finns alltså med, och boken är tjock. Det tog ett slag innan jag fastnade för boken, men jag gjorde det, och ser utan vidare fram mot att fortsätta serien. Det jag gillade mest var att boken behandlar tro och tvivel och vad som är sanning, och sen är Hirka en bra huvudperson med humör, mod och ett bra beskrivet utanförskap.

6 thoughts on “Odinsbarn”

  1. Fick denna när jag fyllde år och är väldigt nyfiken på den. Nu blev jag dock lite förvirrad. Urban fantasy. High fantasy. Svärdsviftande. Jag känner mig hopplöst antik😦

    1. High fantasy- tänk Sagan om ringen, det vill säga man slåss med svärd, och världen påminner vagt om medeltiden. Urban fantasy- man befinner sig i den här vanliga världen, men med lite fantasifigurer!

Kommentera

