Tidsresor och romance.

Resor-i-tid-och-rymd

Helena på Fiktiviteter har en temahelg om resor i tid och rymd, och jag har turen att få var med. Här i mitt lilla hörn av webben kommer tidsresorna att vara romantiska. Innerst inne är jag nämligen en obotlig romantiker, och dessutom mycket förtjust i böcker som kan klassificeras som romance. (Inte för att jag är så mycket mindre förtjust i andra slags böcker. Men ni förstår.)

Vi tar och börjar från början. Den första boken jag läste där kärlekshistorien komplicerades av tidsresor var den här:

A Knight in Shining Armor by Jude Deveraux

A knight in shining armor av Jude Deveraux. Här är det inte bara den ena av huvudpersonerna som reser i tiden, utan både han och hon får i tur och ordning vara med om upplevelsen.

Det är, när man tänker efter, inte helt egalt vem av huvudpersonerna som reser i tiden, han eller hon. Vem är det som får fördelen av att vara på hemmaplan, till exempel. Eller vem är det som flyger och far i tiden och har äventyr och vem är det som stannar hemma och väntar. Som läsare bör man också vara på sin vakt mot författare som vill sälja den idén till dig att det var bättre förr, när män var män.. vänta, det finns ett bra citat till det här: “In those days spirits were brave, the stakes were high, men were real men, women were real women and small furry creatures from Alpha Centauri were real small furry creatures from Alpha Centauri.” (Douglas Adams)

Ta på dig de feministiska glasögonen, alltså. (Utvikning igen: jag vet att det finns folk som tror att den som läser romance har skippat de feministiska glasögonen helt och hållet. De här personerna har troligen inte läst mycket romance sedan tidigt 1980-tal. Mycket har hänt sedan dess, men visst finns det fortfarande böcker i genren som inte tål feministiskt dagsljus). Och när du har på dig de där feministiska glasögonen, så ser du att det blir en utmaning att skriva om en kvinna som reser tillbaka i tiden och faller för en riddare, hertig, drömprins, eller valfri kille med kilt. Det är inte särskilt troligt att en riddare har en feministisk världsåskådning, till exempel. All heder åt Jude Deveraux som tangerar saken i sin bok, även om allt får sin början med att den kvinnliga huvudpersonen hett önskar sig en riddare som ska rädda henne. (Och oroa er inte, vi återkommer till killarna med kilt.)

Oftast är det ändå hjältinnan som reser bakåt i tiden. I den här boken till exempel.

Rose Garden, The by Susanna Kearsley

The rose garden av Susanna Kearsley. Hjältinnan ska strö ut sin döda systers aska på en plats som var mycket kär för dem båda. Det är Trelowarth i Cornwall. Men hjältinnan börjar åka fram och tillbaka mellan tiderna, och träffar en stilig smugglare från 1700-talet. (Han har som jag ser det bara ett fel ur tidsreseperspektiv- han har inte kilt.) Här stöter vi på ett problem som tidsresenärer har. Klädproblemet. Hjältinnan har ingen kontroll över när hon åker mellan tiderna, och är alltså konstant fel klädd. Hon har det ändå betydligt bättre än vissa tidsresenärer, som inte får med sig kläder alls.

The Time Traveler's Wife by Audrey…

Jag tänker ju naturligtvis på Tidsresenärens hustru av Audrey Niffenegger (inte riktigt romance, om man ska vara strikt. Men nära.). Här är tidsresandet ett resultat av en genetisk defekt. Och nej, Henry får inte med sig sina kläder, nej. Så, första gången man (jag) läste boken blev man (jag) hög på all kärlek som trotsar alla hinder och det är så fint, och allt det där. Sen, den andra gången man läser, börjar man fundera. Vad är egentligen grejen med att Clare är 6 år, och Henry 40, när de träffas första gången- det blir mer och mer obehagligt varje gång man tänker igenom det där. Vad skulle den stackars tjejen göra annat än sitta hemma och vänta på sin man som flaxar runt helt okontrollerat i tiden, vid det laget måste hon ju i det närmaste vara hjärntvättad? Okej, så där hemskt är det ju kanske inte. Och ”Every breath you take” av The Police är en odelat romantisk sång. Låt mig säga att jag är lite kluven till denna bok. Men jag älskar den också, samtidigt.

Vi övergår raskt till något mer intressant. (Ja! Du gissade rätt! Nu kommer kiltarna!) Det är nämligen så här. I en oproportionerligt stor del av tidsrese-och-romantikböckerna är det inte en bibliotekarie, en smugglare eller ens en riddare vilken som helst som har den manliga huvudrollen. Av någon anledning är det en kille från Skottland som har huvudrollen. Och det duger oftast inte med vilken skotte som helst, nej, han ska vara från Högländerna och han ska ha kilt. Skottland i all ära, det är ett av mina favoritställen på jorden, men jag står lite frågande inför det här fenomenet. Men jag kan bara konstatera fakta. Mina vänner, om ni någon gång reser i tiden, så är risken överhängande a. att ni kommer att förälska er, och b. att den ni förälskar er i är skotte, klädd i kilt. Här kommer mina bevis:

The Immortal Highlander (The Highlander…A Dance Through Time by Lynn Kurland17980912926820296456326414434825831

Så ni ser, Diana Gabaldon är långt ifrån ensam om tidsresor till Skottland i förfluten tid. Även om hennes tidsresehistoria faktiskt är en av de mer sansade, åtminstone i de två första böckerna (det är dom jag läst).

Outlander by Diana Gabaldon

På tal om sansade. Vart ska man vända sig om man vill ha lite mer sansade och jämlika förhållanden, även om folk reser i tiden? Jo, man vänder sig till YA, förstås.

Ruby Red (The Ruby Red Trilogy) by Kerstin…Sapphire Blue (Ruby Red Trilogy) by Kerstin…Emerald Green (Ruby Red Trilogy) by Kerstin…

I Kerstin Giers trilogi har huvudpersonerna den fördelen att de båda kommer från samma tid. Dessutom kan de rätt bra kontrollera var i tiderna de hamnar när de reser, och i viss utsträckning också när de reser. Vilket gör att en massa saker som gäller felklädsel och andra pinsamma situationer helt enkelt inte händer i den här boken. Istället har dom ju då ett annat uppdrag.

Pust. Det var en massiv dos tidsresor. Jag vet inte varför böcker av den här typen är så populära. Men jag kan gissa. Det är antagligen för att läsare som jag är så himla nyfikna på hur det skulle vara att leva i en annan tid, och inte kan låta bli att tänka ”tänk om..” Dessutom är det förmodligen en bra genväg för en författare, en av parterna kan reagera så som en modern människa skulle reagera, och det gör det antagligen lättare att berätta historien.

Eller så är det en av världshistoriens största frågor som ligger bakom denna typ av böcker. Ni vet vilken fråga jag menar- ”Vad har skottarna under sin kilt?”

14 thoughts on “Tidsresor och romance.”

  1. Sannerligen en massiv dos, men en välbehövlig – jag fick massor av tips jag måste kolla upp. Jag hade heller ingen aning om att karlarna i kilt var SÅ dominerande i branschen… Väldigt bra om de feministiska glasögonen och romantiken för övrigt, självklart behövs de också vid läsning av denna genre och självklart finns det böcker som kan läsas med dem (och självklart finns det massor av böcker i alla genrer som inte fungerar tillsammans med en feministisk läsning). Men också det självklara behöver lyftas fram och påminnas om, särskilt i relation till en genre som möts med så många fördomar och tvärsäkra åsikter baserade på sånt som skrevs och lästes för rätt många år sen.

  2. Jag minns aha-upplevelsen när jag läste Tidsresenärens hustru och han inte fick med sig kläder på sina resor. Så borde det ju vara för alla, tänker jag nu. Och vilken tur att han inte behöver glasögon.

  3. Det där lilla ”tänk om..” är nog ganska väsentligt i mycket! Böcker som handlar om skottar i kilt måste jag ha missat på något vis… fick ju massa bra tips för att åtgärda det nu.😉

  4. Haha, jag hade ingen aning om att det var ett sådant fokus på män i kilt! Tack för att du berättade om det här!
    (Det här är Jenny B på Kulturdelen, men det brukar alltid strula när jag skall försöka byta konto, så jag kommenterar med mitt WordPress-alias.)

Kommentera

