En smakbit ur: Mörk ängel

en smakebit

Min värld vaknade upp till en betydligt bättre söndag. Inte minst för att arbetsresande maken hade med sig ost och choklad när han kom hem.

Idag blir det en smakbit ur en bok jag redan läst ut. Jag hade lite felberäknat mängden läsning jag skulle ha med hit till sommarstugan. Felberäkningen beror i och för sig på att nätkontakten varit lite sporadisk, så jag har inte kunnat jobba så mycket med de studieuppgifter jag hade planerat. Det är ingen katastrof, jag borde hinna med uppgifterna, och jag har ju ett litet lager med reservböcker. Men just nu lockar reservböckerna inte så mycket, så smakbiten blir från den utlästa boken.

Mörk ängel

Från s 117

Den gamle mannen hade rätt. Han var ett monster, men det var i så fall fiendens fel. Inte på grund av att Akiva levt ett helt liv i krigets tjänst, det hade inte gjort honom till den han var. Det var en händelse som åstadkommit det, en fasansfull handling som han aldrig kunde glömma eller förlåta och för vilken han svurit på att hämnas genom att förgöra ett helt kungadöme.
”Tror du inte jag kan tvinga dig att tala?” väste han.
”Nej, ängel, det tror jag inte att du kan”.

I smakbiten är det ängeln Akiva som tror att hans personlighet är något som han själv är oskyldig till..

Mera smakbitar finns hos bloggen Flukten fra virkeligheten!

33 thoughts on “En smakbit ur: Mörk ängel”

  1. Jeg har prøvd å lese denne en gang. Men jeg vet ikke om det var skrivestilen eller handlingen som ikke falt i smak. Mange som sier de liker den og den er i en sjanger jeg elsker, så jeg har lyst til å prøve å lese den en gang igjen. Kanskje går det bedre hvis jeg leser den på engelsk🙂 Takk for smakebit🙂

Kommentera

