Veckans biblioterapi

Veckans biblioterapi

Tack snälla ni som gav mig uppmuntrande tips förra veckan! Här kommer tipsen:

Bokmumriken tar till omläsning, Emblis läser Harry Potter, vadviläser föreslår Agatha Christie eller Jane Austen , eller så ”Let’s explore diabetes with owls” av David Sedaris (fascinerande titel! ), och Frida brukar också satsa på Harry Potter. Att jag fortfarande inte är på så bra humör (se till exempel den lilla dystra samlingen musik från torsdag.. ) beror helt enkelt på att jag har så mycket att göra att jag inte hunnit följa de här råden.

Vilket leder till den här veckans biblioterapi. Om man har för mycket att göra, finns det något man kan läsa då? I ”The novel Cure” (Ella Berthoud och Susan Elderkin) föreslås två böcker: This is your life av Meg Woolitzer och The poisonwood Bible av Barbara Kingsolver. När man läser de här kan man dels bli glad över att varken standupkomedi eller missionerande i obygden förekommer i ens liv trots att livet annars är fullt med saker att göra, men man kan också tänka efter om man skulle kunna skära ner lite på sina aktiviteter. Jag har inte läst boken av Meg Woolitzer, men The poisonwood Bible är en bok jag verkligen kan rekommendera.

Är det ändå så att man har så bråttom att man inte alls hinner sätta sig med en bok, ja då får man helt enkelt ta till ljudböcker. Jag upptäckte ljudböcker i våras när mitt liv också var fyllt med saker som skulle göras, bland annat var det långa bilresor som skulle göras. När någon annan kör läser jag gärna i bilen, men när jag själv ska köra, då funkar det inte. Kolla till exempel vilka ljudböcker ditt bibliotek har att låna ut- det kan också vara så att det finns ljudböcker du kan ladda net på nätet via biblioteket. Nu börjar livet gå i så hög fart igen, så det börjar vara dags för ljudböcker.

2 thoughts on “Veckans biblioterapi”

Kommentera

