Själarnas bok

Själarnas bok

Vilken bok? Själarnas bok av James Oswald.

Var har jag fått tag på den? Ett recensionsexemplar från Modernista, tack så mycket!

Vad handlar boken om? Kommissarie McLean fick för tio år sedan fast den mördare som i flera år varje år kring jul mördat en kvinna. Det var kommissariens flickvän som var det sista offret. Nu har mördaren dött, men någon börjar ta livet av kvinnor på samma sätt igen. McLean får ta en tur in i sina minnen.

Vad tycker jag? Nå, nu är hösten sannerligen här då jag läser en deckare från Skottland. Det blir en period igen med YA-fantasy ännu efter den här boken, men man kan ju se det här som den första riktiga höstboken jag läser i år. Folk som läser böcker i rätt ordningsföljd vill säkert veta att det här är den andra boken i ordningen om kommissarie McLean.

Först tyckte jag det var lite svårt att komma in i bokens rytm. Det kan vara en allmän deckarovana så här tidigt på hösten. Men sen började det flyta, och jag fick svårt att lägga ifrån mig boken. McLean är en ganska standard-plågad kriminalkommissarie, det finns ett fint persongalleri med poliser, man får någon glimt av Edinburgh och andra delar av Skottland, det är en bra helhet. På baksidan av boken talas det om ”den nye Ian Rankin”. Nej. Till det är staden Edinburgh alldeles för lite involverad i händelserna, McLean alldeles för oalkoholiserad med för jämnt humör, och deckaren lite för slätstruken. Men det är en en bra bok för vad den själv är, om man inte börjar dra in Rankin och Rebus.

Författarfotot är fint:  

Och nu ska jag ta itu med min måndag genom att fara till biblioteket, koka en tekopp och sen börja flytta böcker fram och tillbaka. Jag håller på och gallrar ur böcker som inte lånats på en tid, och du milde så mycket spännande jag hittar!

67faad60bf2d7bd1dcef4342190ce695

Kommentera

