Kvinnoalfabetet E

Ska försöka att vara liite snabbare med E än jag var med D.. Det är fortfarande Enligt O som fixar kvinnoalfabetet!

1. Vem är en favoritförfattare med för- eller efternamn på E?

Emily Brontë- nä vänta, henne använde jag redan på B. Det blir ett sånt där svar med en författare som inte nödvändigtvis är en STOR favorit då, men bra nog. Janet Evanovich skriver roliga böcker. Inte högtstående litterära böcker. Men bra för en stunds avkoppling.

2. Vilken författare med för- eller efternamn på E tycker du får på tok för lite uppmärksamhet?

”På tok för lite uppmärksamhet”. Aja. Men en som jag själv skulle vilja bekanta mig mer med är Susan Elderkin, en av författarna som skrev min husbibel (eller är det husläkarbok?) ”The novel cure”, med biblioterapirecept för en rad åkommor. Hon har nämligen skrivit två andra böcker själv, och det vore ju intressant att se hurudana dom är.

3. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på E vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

Edith Piaf finns ju. Jag är svag för sångerskor med speciella röster.

4. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på E som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.

Queen Elizabeth I by Zuccaro

Elisabeth I måste ha varit en remarkabel kvinna. Att som kvinna styra ett land den här tiden, och göra det bra. Och dessutom undvika att gifta sig.

12 reaktioner på ”Kvinnoalfabetet E

Kommentera

