Kvinnoalfabetet D

Skärmklipp 2015-09-03 07.32.53

Om jag inte misstar mig kommer en ny bokstav imorgon hos Enligt O. Hög tid att ta sig an kvinnor på bokstaven D, alltså-

1. Vem är en favoritförfattare med för- eller efternamn på D?

Här blir det Helen Dunmore. Den första boken jag läste av henne, läste jag för att det är ganska ovanligt att en författare som inte är från Finland skriver en bok som utspelar sig i Finland. Det är alltså ”House of Orphans” och handlar om en flicka som blir föräldralös, i början på 1900-talet. Helen Dunmore skriver, som hon alltid gör såvitt jag kan bedöma, stillsamt och utan stora dramatiska gester, men får ändå fram betydlesen av vad hon berättar om. Den boken jag har gillat mest av henne är ”The lie”, om en soldat som återvänder till sin hemby efter första världskriget.

2. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på D som är en stor favorit och som du tycker fler borde upptäcka!

Favorit är ju att ta i, men Eva Dahlgrens sånger är ju trevliga.

3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på D som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.

En person som jag alltid kommer att beundra djupt, är agent Dana Scully. X-files är alltså en av de få tv-serier jag följt med. Okej, en liiten del av min beundran kommer sig också av en grupp unga damer (om damer är den rätta termen), varav jag var en, som sprang runt stan en sen kväll efter en studentfest och lekte X-files. Detaljerna är välsignat suddiga, men en ficklampa hade en stor roll.

4. Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på D har du ännu inte utforskat?

Här blir det Marguerite Duras, trots att jag älskade Älskaren, är det faktiskt det enda jag läst av henne.

2 thoughts on “Kvinnoalfabetet D”

Kommentera

