Veckans biblioterapi: xenofobi

Veckans biblioterapi

Det verkar som om mitt land behöver lite biblioterapi. Kanske är det så att två generationer är för kort tid för ett land att inse att nu är det inte längre oss det är synd om, nu är det istället vi som borde hjälpa. Vare därmed hur det vill, här följer lite tips på läsning som kanske kan minska rädslan för De Andra.

Persepolis: The Story of a Childhood by…

Persepolis av Marjane Satrapi. Om Satrapis uppväxt i Iran.

Kangastus 38 by Kjell Westö

Hägring 38 av Kjell Westö. Nej, det var inte så himla länge sen det var inbördeskrig i vårt land. Här en påminnelse om att man kanske inte känner ens de som finns dagligen i ens närhet. Det är kanske inte främlingarna man ska vara rädd för.

Jag har letat efter dig

Jag har letat efter dig av Sara Razai. Något så ovanligt som en bok om mötet mellan den finlandssvenska verkligheten och invandrarens verklighet.

Dessutom ska jag låna en lista ur boken ”The Novel Cure” av Ella Berthoud och Susan Elderkin, ”The ten best novels to cure the xenophobic”. Nu har jag bara läst en av de här böckerna, men det kanske är dags för fler.

Once upon a river – Bonnie Jo Campbell
See under: Love – David Grossman
The blind owl – Sadegh Hedayat
Waltenberg – Hédi Kaddour
The garlic ballads – Mo Yan
Cities of salt – Abdelrahman Munif
Q&A – Vikas Swarup
Harp of Burma – Michio Takeyama
House of day, house of night – Olga Tocarczuk
Cutting for stone – Abraham Verghese

4 reaktioner på ”Veckans biblioterapi: xenofobi

  1. Gillar både Persepolis och Hägring 38. Båda böckerna lärde mig nya saker. Resten av listan är helt okända för mig. (Underbart så mycket det finns att läsa och upptäcka.)

Kommentera

