Tvåan och trean i en serie

Night School: Legacy: Number 2 in series by…Night School: Fracture: Number 3 in series…

Vilka böcker? Night school legacy och Night school fracture av C J Daugherty.

Var har jag fått tag på dem? Lånade från biblioteket.

Vad handlar böckerna om? Del två och tre i serien om Allie, en flicka som det inte gått så bra för, så hon hamnar på internatskolan Cimmeria. Cimmeria är en skola för priviligierade, och Allie hör inte till. Dessutom verkar någon vara ute efter henne- del två börjar med en kidnappningsförsök.

Vad tycker jag? Jag väntade hela tiden att Allies magiska förmågor skulle börja visa sig, och att dom som var ute efter Allie skulle visa sig vara demoner, ja, ni vet. Ända till slutet på den andra boken jag läste, väntade jag mig undermedvetet att det skulle dyka upp någon varulv, att någon skulle trolla litegrann, eller så. Men den här boken handlar, trots stilen den är skriven, bara om vanliga människor. Rika, men annars bara utrustade med de vanliga sinnena och förmågorna. Det säger förmodligen en del om min läsning.

Och nej, jag har inte läst del ett. Biblioteket har del två och tre och inga fler böcker- jag antar att någon har donerat de här två. Så brukar det vara när serierna har lite udda delar. Det var helt okej läsning, men jag tror i det här fallet att det hade varit bra om jag hade läst del ett, och sen skulle jag inte ha något emot att läsa vidare i serien heller, de är inte riktigt kompletta historier i sig själv. Och här var det inte heller fråga om läsning som helt klart passar för alla åldrar, man har nog en fördel av att vara en tjej i (yngre) tonåren. Eller som jag då, som aldrig riktigt vuxit upp. Åtminstone när det gäller internatskoleskildringar.

Kommentera

