Tematrio facklitteratur

tematrio

Berätta om tre bra/intressanta faktaböcker! Gärna något från er ”professionella sfär”, tycker Lyrans Noblesser i veckans tematrio.

Jag hade en lång, lång tid då jag inte alls läste facklitteratur som var kopplat till mitt jobb/ min dagliga sysselsättning. Fackböcker med tema historia hände det att jag läste av rent intresse, men annars väldigt lite som inte var fiktion. Så hände något för ett par år sen, jag började försöka se om min ”studiehjärna” fanns kvar någonstans, och kanske att jag blir bibliotekarie vad tiden lider.  Sen speciellt i våras jobbade jag mycket med mina studier i nationalekonomi, för att om möjligt få en examen och inte bara stå där med avbrutna studier. Det gick ju bra, men av tekniska orsaker får jag väl min kandidatexamen någon gång denna höst. Om ni undrar varifrån urvalet med fackböcker kommer.

Economic analysis, moral philosophy and public policy- Daniel M Hausman och Michael S McPherson. En ganska lättfattlig bok om moralfilosofi och nationalekonomi, med presentationer av olika inriktningar, och en bok jag hade mycket nytta av i våras.

Link analysis av Mike Thelwall. Den här boken ska jag tydligen syssla en del med nu i höst, jag vet alltså inte riktigt ännu vad den handlar om exakt, men troligen information och sociala medier.

Confligt management for libraries av Jack G Montgomery och Eleanor I Cook. Den här var kursbok under en kurs förra läsåret. Jag vet inte riktigt varför det behövs en skild bok om konflikthantering i bibliotek, egentligen tror jag att konflikter är ganska lika oavsett vilken slags arbetsplats det rör sig om.

21 thoughts on “Tematrio facklitteratur”

    1. Ja, någon gång som ung började jag läsa nationalekonomi, och det passade mig kanske inte perfekt, men jag trodde jag kunde leva med det. Nu som medelålders gör jag mer och mer bara sånt jag har lust till, där kom biblioteken in.

  1. Verkar intressant, speciellt konflikthantering på bibliotek… Kan säkert vara knepigt om bibliotekarierna börjar kasta böcker på varandra. Hmm.😉

Kommentera

