Augustiresan

Augustiresan by Anna Fredriksson

Vilken bok? Augustiresan av Anna Fredriksson.

Var har jag fått tag på den? Lånad från biblioteket.

Vad handlar boken om? Jenny har haft ett jobbigt år. Ett nytt jobb, som visar sig vara väldigt krävande. Dessutom är hennes man otrogen. När Jennys tre gamla vänner träffar henne ser de att hon behöver återhämtning, så de far på cykelsemester till Skåne. Men vad vet man om sina vänner egentligen? Berättar man allt, ens för sina vänner?

Vad tycker jag? När jag såg boken på biblioteket så var det dels en härligt somrig bild på pärmen, och dels så började jag tänka på år 2012 när jag hade utmanat mig själv att läsa en bok men månadens namn i titeln varje månad. Den här boken hade passat utmärkt till augusti i den utmaningen. (Jag klarade förresten utmaningen – här är summeringen). Och som om jag skulle behövt ytterligare uppmuntran så är det faktiskt så att min cykel också är röd.

Till innehållet, då. Det är en bok om att försättas i en dålig situation, och att kanske inte ens för sig själv erkänna att man kan misslyckas, och att man behöver hjälp. Och så lite härliga beskrivningar av Österlen på det. En ganska bra blandning.

Kommentera

