Tematrio: minnesvärt i sommar

tematrio

Berätta om sommarens tre bästa läsupplevelser! tycker Lyrans Noblesser. I min värld är det sommar ännu, åtminstone tills det har blivit september, det vill säga nästa vecka. Så det är ju möjligt att jag ännu kommer att läsa den där boken som får mig att omvärdera all annan läsning den här sommaren. Fast särskilt troligt är det väl inte.

En bra läsupplevelse har det också varit med all TID som uppenbarade sig till läsning denna sommar. Vi hade ganska späckat schema ända till slutet på juli, men det visade sig att schemat inte alls hindrade läsning. Tvärtom. Vi satt på båtar fram och tillbaka över Bottniska Viken. Vi satt i timtal i bilar på väg till lappländska ödemarker eller pojkarnas läger. Vi tältade, eller annars övernattade, med mager nätkontakt. Jag hade inga studieuppgifter som skulle lämnas in. Och jag läste, läste och läste. Ni förstår kanske att jag skulle kunna fylla flera tematrion med bra läsning. Men det blir som vanligt det svar jag känner för idag.

Myndlingen

Lyckan när man hittar en historisk-romantisk bok som åtminstone litegrann utspelar sig i trakten man bor, där författaren har satt ner tid på det historiska också och inte bara det romantiska, lyckan när praktikbiblioteket bestämmer sig för att faktiskt handla in boken för att man tycker att man vill läsa den, lyckan när man hittar en ny författare i en genre som ligger nära hjärtat- det finns mycket bra saker med Myndlingen av Sara Medberg.

Kamratfesten

Den här boken kommer med för att här är staden Oxford så vackert beskriven att jag egentligen tycker jag vill åka dit genast. Och då har jag ändå varit där, ifjol på sommaren. Det här är med rätta en klassiker, och ger dessutom en intressant insikt i kvinnligt studieliv då det inte var så väldigt vanligt. Kamratfesten av Dorothy Sayers.

Kaninhjärta

En bok jag inte riktigt visste vad jag skulle vänta mig att få läsa då jag började. Men det utvecklade sig till en spännande historia, och dessutom smått övernaturlig. Jag får nog se till att läsa fler böcker av författaren. Kaninhjärta av Christin Ljungqvist.

32 thoughts on “Tematrio: minnesvärt i sommar”

Kommentera

