Kvinnoalfabetet – B

Skärmklipp 2015-08-17 21.31.50

Jag fortsätter att svara på Enligt O:s frågor i kvinnoalfabetet!

1. Vem är din favoritförfattare med för- eller efternamn på B?

Okej. Jag kan egentligen bara svara en sak här. Emily Brontë. Wuthering heights. Det finns inte riktigt något som liknar den boken.

2. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

Det får bli artisten Joséphine Baker. Hon hade ett varierande liv, född i St Louis, USA, men blev 1937 fransk medborgare. Varieteartist och skådespelare, hjälpte den franska motstådsrörelsen under andra världskriget, var aktiv i rörelsen för färgades medborgerliga rättigheter i USA, var både rik och fattig i sitt liv. En ganska unik person.

3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på B som du har som förebild. Det kan vara en känd eller okänd kvinna inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.

Förebilder och förebilder. En kvinna som åtminstone inte fann sig i vad som helst var Boudicca, drottningen från Norfolk som inte så där bara överlät sitt rike till romarna när hennes man dog. Visserligen blev hon besegrad, men ändå.. Dessutom kommer hon från Norfolk, som jag av någon anledning (Elly Griffiths böcker om rättsarkeologen Ruth Galloway är en anledning..) fattat tycke för.

4. Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på B har du ännu inte utforskat?

Ja, opera hör till de områden jag vet minst om. Så jag drar till med Birgit Nilsson!

10 thoughts on “Kvinnoalfabetet – B”

  1. Brontë hade jag också med. Birgit Nilsson försvarar sin plats i kvinnoalfabetet. Boudicca kände jag inte till, men väl Ruth Galloway och Norfolk, som jag också tycker verkar fint

  2. Håller med om att Wuthering heights är annorlunda, men har aldrig förstått att den kallas för en stor kärleksroman. Jag tycker mest den är obehaglig. Kul med Birgit Nilsson och en för mig okänd drottning. Det är lärorikt med alfabet.

Kommentera

