Tårkommissionen

Tårkommissionen (inbunden)

Vilken bok? Tårkommissionen av António Lobo Antunes.

Var har jag fått tag på den? Jag har lånat från biblioteket.

Vad handlar boken om? Så som jag uppfattar boken, är vi inne i Cristinas huvud. Cristina har dessutom förmågan att plocka upp omgivningens, åtminstone föräldrarnas, minnen och tankar, och de tankarna visar sig för Cristina som om saker i hennes omgivning skulle tala med henne. Bord, stolar, löv i träd talar och berättar, främst om Angola där de bodde när Cristina var ett barn.

Vad tycker jag? Det här var en utmaning att läsa, det är skriven som en enda ström av ord, liksom en flod av tankar. Det gäller att vara koncentrerad när man läser. Men sedan i slutet har man fått en idé om vad som hände och vem familjen var, hur förvirrade Cristinas tankar än syns vara. Och det är inte heller snälla och idylliska minnen hon och hennes föräldrar ha, inte från kriget i Angola men inte heller från andra tider i livet. Men kanske rätt realistiska.

António Lobo Antunes är psykiater, och var i den portugisiska armén under Angolas självständighetskamp.

Utmaning: Denna bok kommer att representera Portugal i min FN-utmaning.

Kommentera

