Hundraåringen

The 100-year-old man who climbed out the…

Vilken bok? Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson.

Var har jag fått tag på den? Lånad på bibliotek.

Vad handlar boken om? Allan Karlsson tycker inte det ska bli så kul att fira sin hundraårsdag. Så han kliver ut genom fönstret och försvinner. Sen råkar han få med sig en väska också, vilket betyder att både skurkar och poliser jagar honom.

Vad tycker jag? Det här var en sån där bok som ”alla” hade läst. Inklusive sådana personer som inte annars läser så mycket. Lasse Berghagen tycker tydligen att det här var det roligaste han läst. Och visst, det är lite så där småtrevligt. Men det roligaste? Nä. Close but no cigar. Lite småtrevligt, och nu är den läst, så slipper jag få den där blicken som betyder ”men du läser väl mycket? vad HAR du egentligen läst då?” Det ska jag dock säga att jag sympatiserar helhjärtat med Allan som vill slippa födelsedagsståhejet.

6 thoughts on “Hundraåringen”

  1. Jag älskar denna boken, tycker att den är sjukt rolig, speciellt om man som jag är intresserad av historia. En hel del historiska personer och händelser nämns, och sättet de används på är väldigt kul.

  2. Jag har inte läst boken, men sett filmen och blev inte alls impad. Förstod inte vad som var så bra… Likadant med boken som heter ”Analfabeten som kunde räkna”. Den tyckte jag var tjusig först, men sedan föll jag av. Tyckte den var tråkig. Men visst, det är skönt att människor tycker olika!

Kommentera

