Veckans biblioterapi

Den här veckan funderar jag på fester. Tänk om det är så att man är bjuden på fest men den rätta feststämningen infinner sig inte? Det kan ju finnas nånting att läsa som kunde hjälpa.

Först av allt kommer jag att tänka på böcker man tycker är kul. Nu är humor en väldigt svår sak, och mycket individuell. Om en bok marknadsförs som kul, är det inte alls sagt att den passar just min, eller just din, humor. Om man får tag i en bok som flåshurtigt försöker vara rolig men inte lyckas nå fram till det enligt din smak, då motverkar den boken istället all slags festhumör. Här rekommenderar jag då omläsning, sånt man vet man gillar. Terry Pratchett funkar oftast för mig, ”Unseen Academicals” får vara exempel.

Unseen Academicals (Discworld) by Terry…

Sen kanske det går att läsa OM fester- en av mina favoritfester finns i slutet på Trollkarlens hatt.

Trollkarlens Hatt by T Jansson

En annan fin fest, Bilbo Baggers födelsedagsfest,  inleder Sagan om ringen.

The Lord of the Rings. 3 Vol. Set by J.R.R.…

Det går ju att lyssna på musik också för att försöka bli på festhumör. Men det går lite utanför biblioterapi..

Kommentera

