#sommarlovmedkulturkollo och #augusti

Det är synd att juli tar slut för i och med det så tar också min semester slut. Och till skillnad från andra år så är det heltidsjobb som gäller, både i augusti och september.

Fast- jag gillar augusti mycket ändå. Hösten gillar jag också, även om augusti inte ännu är höst, augusti är mest sommar. Någon gång i mitten på månaden flyttar vi väl till vinterhuset vårt, åtminstone vardagar.

Det finns ju bara en sak jag kan ha här som skulle representera #augusti. Det har dessutom blivit en tradition. Så här kommer den- för ingen vet hur mångte året i rad, min favoritaugustidikt.

Augusti är alltid nattsvart
fyren blinkar i öst
stjärnorna glimmar i rymden
det är nära till köld och höst
Fotogenlampans låga flämtar matt
augusti på verandan är nattsvart natt

Augusti är alltid rädsla
mörkret är hotfullt och kallt
fönstrena speglar bara
en bild av en segelgestalt
man ser ingenting
och man blir kanske sedd
i augusti på verandan är man alltid rädd

Johan Bargum

Det blir ingen augustimörkerbild. Det blir istället soluppgång vid sommarstugan.

1040303133126421421_1216133705

 

Kommentera

