Our tragic universe

Our Tragic Universe by Scarlett Thomas

Vilken bok? Our tragic universe av Scarlett Thomas.

Var har jag fått tag på den? Från nätbokhandel för secondhandböcker.

Vad handlar boken om? Meg lever ett instabilt liv, och inte särskilt lyckligt heller. Hon recenserar ibland böcker, och får en bok med en teori om att världen redan tagit slut, och att vi alla kommer att leva för evigt. Ett evigt liv verkar inte som någon välsignelse för henne. Det handlar om tro och vetenskap, stickning och kärleksliv och alla de företeelser som kan rymmas i ett liv.

Vad tycker jag? Det fanns ett Scarlett Thomas-format hål i min läsning. Lite filosofi och teorier om jordens undergång var precis lagom just nu. Dessutom svämmar boken över av krångliga relationer, och det kan jag verkligen aldrig få för mycket av. I böcker alltså, i verkliga livet är jag mycket för att hålla relationerna så enkla som möjligt. Till och med stickningsdelarna av boken verkade sällsynt väl anpassade för mig just nu, jag håller långsamt på att upptäcka stickningens glädje, och har sedan jul ett par sockor och en halsvärmare/sjal på mitt samvete.

Då får jag ändå påpeka att det här inte är hennes bästa bok, ”The end of Mr Y” till exempel är betydligt skarpare/klarare. Men en bok i rätt tid är en bok i rätt tid.

Bok nummer 22/20 till Kaosutmaningen blir den här. Pärmen är en labyrint, men vad är en labyrint om inte ett mönster.

2 reaktioner på ”Our tragic universe

Kommentera

