En estnisk klassiker!

The Misadventures of the New Satan: 2000…

Vilken bok? The misadventures of the New Satan av Anton Tammsaare.

Var har jag fått tag på den? Inhandlad i början på juni i en bokhandel i Tallinn.

Vad handlar boken om? Satan har fått problem. Gud har kommit till att det kan vara orättvist att döma människorna till helvetet om det är fullständigt omöjligt att leva ett ordentligt/ syndfritt liv. Och vem bättre att prova på att leva ett syndfritt liv än Satan själv? Han har ju dessutom en bra motivering: om han inte lyckas komma till himlen när han dör efter ett liv som människa, avskaffas helvetet och han blir utan förtappade själar. Och sen börjar Satans absurda liv som människa i en liten estnisk by.

Vad tycker jag? Jag tyckte ju att premisserna för boken lät rätt lovande. Men, det är mest en studie i meningslöshet och byråkrati, vilket kan vara nog så problematiska företeelser, men som sällan blir spännande läsning. Anton Tammsaare levde mellan åren 1876 – 1940, och i sitt författarskap försökte han ta upp teman som social rättvisa, korruption och girighet. Den här boken ska vara en satir på de strikta sociala attityderna på Estlands landsbygd. Och vissa saker känns helt klart föråldrade för mig, speciellt just de sociala attityderna, men just i studien av samhällsregleringen/byråkratin får jag lite känsla av dagens EU-nomenklatura.

Boken blir som sagt lite träig som helhet, och jag hade kanske lämnat den om det inte vore så att jag får den att passa till två av mina utmaningar. Jag har inte läst någon bok för Estland till FN-utmaningen (men det beror egentligen på en miss, jag läste ju faktiskt en historisk deckare av Indrek Hargla förra sommaren. Men en miss är en miss, rättvisare att läsa en till estnisk bok då, tycker jag.) och sen verkar det här vara en klassiker, så den passar till Lyrans Noblessers Klassikerutmaning också. Fint med lite bidrag till mina utmaningar också, ibland får dom lite väl lite uppmärksamhet!

Kommentera

