Viktigt meddelande för dig som gillar historisk romantik!

Viktigt meddelande: Jag har hittat en bok till dig.. mig.. oss, som av bloggflödet att döma inte så många hittat än!

Myndlingen

Vilken bok? Myndlingen av Sara Medberg.

Var har jag fått tag på den? Lånad från praktikbiblioteket, dit den skaffades delvis på mitt förslag!

Vad handlar boken om? Historien utspelar sig kring sekelskiftet 1700-1800. Den unga fröken Desideria Sparw växer upp på en herrgård, som i boken ligger i Österbotten, tydligen inte så hemskt långt från Kristinestad- vilket var det som fångade mitt intresse för boken. Desideria får en för tiden rätt fri uppfostran, och när hennes förmyndare greve Dominic Lindswärd kommer för att bekanta sig med sin myndling, blir han inte alls förtjust.

Vad tycker jag? Okej, staden Kristinestad nämns lite så där i förbigående, boken kunde ha utspelat sig var som helst- och hela sällskapet förflyttar sig sedan till Stockholm rätt fort. Vilket ju var lite synd, vår lilla stad skulle faktiskt passa utmärkt som bakgrund för en sådan här historia! Men för en vän av historisk romantik vill jag bara säga: författaren har gjort gedigen research (hon är annars doktorand i kyrkohistoria) och den här boken är en guldgruva för den som vill veta hur flickor och kvinnor levde den här tiden. Gillar du den här genren ska du absolut prova på den här boken! Lite kärlek och en gömd skatt kryddar historien, och det är ju ingen tvekan om hur boken ska sluta- den ingår absolut i ”så levde dom lyckliga”-genren. Finns det något negativt? Jaaeh, ibland är historien kanske lite för väl tillrättalagd, och jag har lite svårt att riktigt se kemin mellan de två huvudpersonerna. Men det vägs absolut upp av de goda sidorna, till exempel hur levande tidsperioden och människorna blir. Den torde även få godkänt på Bechdel-testet, nämligen fler namngivna kvinnliga karaktärer, som talar med varandra, dessutom om annat än män..

Kommentera

