Högre än alla himlar

Högre än alla himlar by Louise…

Vilken bok? Högre än alla himlar av Louise Boije af Gennäs.

Var har jag fått tag på den? Inhandlat förra sommaren på nätbokhandel.

Vad handlar boken om? Det här är en slags skildring av livet i början på 2000-talet, en Sverigecentrerad, Stockholmscentrerad och dessutom en överklassens bild, men låt det inte avskräcka dig, genom att vara så specifik i sin miljö får det resultatet att huvudpersonerna syns tydligare. Det här är en modern familjesaga, där familjen nödvändigtvis inte är enbart släkten utan också vännerna. Det här är också början på en trilogi.

Vad tycker jag? Det var lite svårt för mig att skriva vad boken handlade om, eftersom det främst är helt vanligt liv, vilket ju omfattar en del, tidstypiska händelser som World Trade Center terrorattacken (vad gjorde du när du fick höra om den händelsen? Jag hade precis blivit mammaledig, ingen baby hade blivit född än, dock, och såg på morgontv,), och sånt som inte är specifikt för en viss tidsperiod, bröllop, dop, missfall och förälskelser och så. Människorelationer, mer eller mindre trassliga, ni vet, som jag gillar så att läsa om. Och välskrivna är dom, relationerna, i det här fallet dessutom.

Jag hade börjat fundera på att läsa ”Blå koral” för något år sen när någon vänlig själ (det kan ha varit Bokbabbel) påpekade att den var en del av en trilogi. Nå, lite ovanligt för mig så bestämde jag mig för att verkligen läsa del ett först. Men det hade följden att jag sköt bort hela trilogin ur medvetandet tills jag hittade den här första delen på en nätbokhandels sommarrea ifjol. Boken blev hur som helst inte läst då, den blev läst nu. Och jag kommer att fortsätta med trilogin, men som alltid då det gäller mig är tidtabellen osäker.

Kommentera

