Utvandrarna

Vilken bok? Utvandrarna av Vilhelm Moberg.

Var har jag fått tag på den? Lånad från biblioteket.

Vad handlar boken om? Livet i Sverige på 1840-talet är svårt, och Karl Oskar och Kristina  besluter sig för att utvandra till Amerika. Med sig får dom en del andra, till exempel Karl Oskars bror, och Kristinas morbror med familj. Boken slutar när de kliver i land i New York.

Vad tycker jag? Jag har en längre tid tänkt att jag borde läsa den här. Till exempel hade en stor del av damkören läst den här boken, men inte jag. Så jag satte med Vilhelm Moberg i Boktolvan, som en författare jag vill bekanta mig med. Dessutom passar den här boken alldeles utmärkt i sommarens Klassikerutmaning.

Det intressantaste med boken tyckte jag att det var när jag såg varifrån inspirationen till en del sånger hade kommit ifrån. Vi har ju sjungit en del sånger från Kristina från Duvemåla i kören. Men annars vet jag inte om jag direkt brinner av iver att kasta mig över nästa del i serien. Kanske läser jag vidare, kanske inte. Men nu behöver jag inte känna mig så ute när jag inte läst något alls ur Utvandrarna.

2 thoughts on “Utvandrarna”

Kommentera

