Tematrio havet!

Den här veckan har Lyrans Noblesser havet som tema i sin tematrio. Jag tycker att hav och sommar hör ihop, vi tillbringar ju mesta tiden i vår sommarstuga på sommaren, och den ligger vid havet.

Det blir tre klassiker som handlar om hav på olika sätt.

To the Lighthouse (Wordsworth Classics) by…

Mot fyren av Virginia Woolf. En klassiker, som kanske inte handlar så mycket om den där utflykten till fyren som den handlar om förlust i den nära kretsen.

Utvandrarna : romanen om utvandrarna,…

Utvandrarna av Vilhelm Moberg. Okej, hela boken handlar inte om havet. Men en rätt stor del handlar om båtresan över oceanen. Och sen tar boken slut när utvandrarna kliver iland på den nya kontinenten.

Moby Dick by Herman Melville

Och sen, troligen en av de sämsta böckerna jag läst, Moby Dick av Herman Melville. Jag rekommenderar bara den här boken om du av någon anledning har ett passionerat intresse för att få veta precis allt in i minsta lilla detalj om valfiske vid den här tiden.

18 thoughts on “Tematrio havet!”

  1. Jag läste Moby Dick som barn. Har för mig att jag tyckte den var spännande då men det är ingen bok som jag ens funderat på att läsa om direkt.

    1. Ehhmm, det kanske säger mer om mig än om boken att jag inte gillade alls? Jag blev alltså så hjärtligt trött på alla valfiskemetoder och detaljer hit och dit när jag läste den..

  2. hahaha! Denna Moby Dick. Jag har den på min lista över klassiker jag vill läsa. Gjorde ett försök på engelska men det var helt hopplöst språkmässigt, för gammeldags språk. Däremot fick jag en bild av vad jag har att förvänta mig och att ge sig i kast med den på svenska bar emot. Sen tänkte jag att ljudbok borde funka men har bara hittat det alternativet på engelska so far. Återstår att se om jag tar mig igenom denna bok någonsin…🙂

Kommentera

