Enklav

Ann Aguirre Enklav

Vilken bok? Enklav av Ann Aguirre.

Var har jag fått tag på den? Ett recensionsex av Modernista, tack så mycket!

Vad handlar boken om? Det var en Stor Katastrof. Nästan alla dog, men några överlevde i tunnelbanorna under New York. Spadertvå önskar sig inget annat än att bli en riktig jägarinna. Men så paras hon ihop med Tålig, och deras uppdrag går inte som planerat. Spadertvå och Tålig förvisas från enklaven, och Tålig tar dem ovan jordytan, han är nämligen född där. Men där finns andra faror än i tunnlarna.

Vad tycker jag? Ärligt, för mig finns bara Metro 2033 när det gäller överlevnad i tunnelbanor. Så världen under jord- ska vi säga som så att jag ser det inte som en originell plats för en dystopi att utspela sig på. Ett plus får boken för att Spadertvå och Tålig inte faller i varandras armar, faktiskt inte alls. Men – det här är ju en trilogi så det ska väl nog hända det också.

Jag vet inte, jag har nog läst för många ungdomsdystopier tror jag, dom börjar kännas som kopior av varandra.

Kommentera

